ÖĞRENCİ ARAŞTIRMALARI İÇİN İZİN ALGORİTMASI

ARAŞTIRMA İZİN ALGORİTMASI

 

Öğrenci araştırmaları için önce Marmara Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulundan, daha sonra ise araştırmanın yapılacağı kurum ya da kuruluştan izin alınması gerekmektedir.  Bu izinlere nasıl başvurulacağı aşağıda özetlenmiştir.

 

1.Marmara Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurul İzni

Bu iznin alınabilmesi için araştırma amaçları ve protokolünün olduğu bir dosyanın yanı sıra aşağıda yer alan evrakların hazırlanması ve Etik Kurula hem basılı hem de CD içinde sunulması gereklidir. CD’de yer alan belgeler, ıslak imza atıldıktan sonra tarayıcıdan geçirilmiş olmalıdır.

 

Başvurunun ayrıntıları ve toplantı tarihlerine,  https://tip.marmara.edu.tr/etik-kurulu adresinden ulaşılabilir.

 

Etik Kurul ayda bir defa toplandığı için erken başvuru yapılması önerilmektedir. Etik Kurul başvurularının değerlendirilebilmesi için başvuruların, toplantının yapılacağı tarihten en geç bir hafta önce teslim edilmesi gerekmektedir. (Etik kurul toplantı tarihleri, yukarıda yer alan internet sitesinden kontrol edilmelidir.)

 

Etik Kurul Başvurusu İçinde Bulunması Gereken Evraklar

1

Akademik Kurul/

Anabilim Dalı Onay Yazısı

Çalışmanın yapılacağı Anabilim Dalı / Klinikten alınmış, Akademik Kurul Kararı veya Anabilim Dalı başkanından ya da Klinik Şefinden bilgisi ve izni olduğuna dair yazı bulunmalıdır.
2 Başvuru Formu: Tüm araştırıcılar tarafından imzalanmış olmalıdır.
3 Özgeçmişler: Kısa özgeçmiş (en fazla 1 veya 2 sayfa olacak şekilde) ilgili araştırıcı (özgeçmiş kime ait ise) tarafından tarih yazılarak imzalanmalıdır.
4 Araştırmacılar Araştırıcıları içinde Marmara Üniversitesinin bir Öğretim Üyesi ya da Uzmanının yer almadığı Çalışmalar kabul edilmeyecektir.
5

Hasta Takip Formu

Örneği:

Çalışmada “varsa” kullanılacak hasta verilerinin kaydedileceği form başvuru dosyasında bulunmalıdır
6 Taahhütname Taahhütname hazırlanmalı ve imzalanmalıdır
7 Araştırma Bütçesi: Çalışmanın ayrıntılı bütçesi hazırlanmalı ve bütçe başvuru dosyasında bulunmalıdır.
8 Gönüllü bilgilendirme ve onam formu: Gönüllü bilgilendirme ve onam formu örneği hazırlanmalıdır.
9 1 adet dilekçe Sorumlu araştırmacı tarafından Etik Kurula hitaben yazılır.
10

Başvuru Dosyası:

(Bir basılı kopya + 1 CD yeterlidir)

Başvuru evrakları hazırlandıktan sonra, tüm başvuru evraklarının çıktısı alınarak, bir basılı kopyası şeffaf dosyaya konularak Etik Kurul Sekreterliği’ne teslim edilmelidir.

Teslim edilen fiziki dosyadaki belgelerde ilgili bütün yerlerin imzalanmış olması zorunludur.

(Eksik İmza olması halinde  başvuru dosyası kabul edilmeyecektir.).

11 1 adet CD

 İlgili dosyada bulunan tüm evrakların bir örneği, “başvuru formundaki sırasına göre” sadece bir adet Word ve/veya PDF sayfası formatında birleştirilerek tek sayfaya uyarlanmış biçimde(imzalı) CD’ye kaydedilmeli ve bu CD dosya ekinde mutlaka teslim edilmelidir.

Not: CD’ye kayıt edilen belgeler ile fizik dosyada yer alan belgelerin eşleşmemesi halinde başvuru dosyası kabul edilmeyecektir.

Dosya teslim esnasında tip.etikkurul@marmara.edu.tr adresine dosyanın PDF hali mail atılması hususunu önemle rica ederiz.

(CD’deki kayıtlar sıkıştırılmış (rar, zip) veya açık halde MS Word ya da pdf gibi genel belge formatında olmamalıdır.)

DİKKAT: İl Sağlık Müdürlüğüne verilecek çalışmalarda 10 Adet imza ve klinik araştırma etik kurulunun çalışma esaslarını gösteren belgenin olmasına dikkat edilmesi gerekmektedir.

 

Başvuru sonucu e-posta ile sorumlu araştırmacıya iletilmektedir. Ancak ıslak imzalı başvuru formunun öğrenciler tarafından Etik Kurul sekreterliğinden teslim alınması gereklidir (Etik kurul her ayın ilk cuma günü toplanır ve onaylanan çalışmalar etik kurul üyeleri tarafından imzalanır).

 

2.Kurum İzinleri

 

Etik Kurul izni alındıktan sonra Etik Kurul onay belgesi ile birlikte araştırma yapılacak kurum ya da kuruluşun iznine başvurulur. Her kurum için farklı bir yol izlenmektedir. Aşağıda en sık araştırma yapılan kurumlara başvuru yöntemleri özetlenmiştir.

 

T.C. Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Kuruluşlar

 

Halk Sağlığı Anabilim Dalına öğrenciler tarafından Kurum İzin Başvurusu Dilekçesi (EK 1)yazılır. Dilekçeye; Etik Kurul Onay Kopyası, Çalışma Protokolü, Gönüllü Onam Formu (EK-2) ve Anket eklenir. Dilekçe Halk Sağlığı Anabilim Dalı aracılığıyla Dekanlığa  başvulurken eş zamanlı olarak https://ayse.meb.gov.tr/basvurudev/ linki kullanılarak Milli Eğitim Bakanlığına elektronik olarak ön başvuru yapılır. Linkte yer alan formlar doldurulduktan sonra sitede verilen yönergelere göre hazırlanan evraklar, posta yoluyla (fiziki olarak) gönderilir. İstenen evraklar aşağıda sıralanmıştır:

 

  • Araştırma örnekleminde yer alan ve yüz yüze görüşme sağlanacak yetişkinler için “Gönüllü Katılım Formu” (EK-3), Öğrenciler için “ Veli Onam Formu” (EK-4)
  • Tez/ Araştırma Önerisi (EK-5’te ilgili başlıklar sunulmuştur) veya Proje Özeti
  • Veri toplama araçlarının tamamı (Anket, görüşme formu vb.)
  • Araştırma sahibinin kurumuna verdiği Kurum İzin Başvurusu Dilekçesi (EK-1) ve kurumundan aldığı Onay Belgesi
  • Üniversiteden alınan “Etik Kurul Raporu” ve katılımcılar için “Ayrıntılı Bilgilendirme Formu”
  • Taahhütname (Her araştırmacı için ayrı ayrı birer tane olacak ve taahhütnamelerin imza tarihi, internet sitesine yapılan başvurudan önceki bir tarih olmalıdır.)
  • Başvuru, Milli Eğitim Bakanlığının istediği formatta hazırlanmalıdır.
  • Başvuru; Dekanlık, Rektörlük ve Valilik yoluyla Milli Eğitim Müdürlüğüne iletilir.

 

İnternet sitesi üzerinden ön başvuru tamamlandıktan sonra bilgilendirme e-postası araştırmacıya ulaşacaktır. Başvuru ilgili kuruma ulaştığında (elden/posta ile veya KEP üzerinden) değerlendirme sürecinin başladığına ilişkin bilgilendirme e-postası araştırmacıya iletilecektir. Başvuru sonuçlandığında yine araştırmacıya bilgilendirme e-postası gelecektir.

 

T.C. Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Kuruluşlar için istenen örnek evraklar EK 1-4’de yer almaktadır.

 

T.C. Sağlık Bakanlığına Bağlı Kuruluşlar

 

Halk Sağlığı Anabilim Dalına öğrenciler tarafından Kurum İzin Başvurusu Dilekçesi (EK-1) yazılır. Dilekçeye; Bilimsel Araştırma Başvuru Formu (EK-6), Bilimsel Araştırma Başvuru Dilekçesi (EK-7), Taahhütname (EK-8), Bütçe Taahhütname (EK-9), Araştırmacıların Özgeçmişleri, Gönüllü Bilgilendirme ve Onam Formu (EK-2), Anket Formu (Araştırmada varsa eğer) ve Etik Kurul Onay Belgesi eklenir. Taahhütnamenin altına bütün araştırmacıların adı ve soyadı ile birlikte “okudum bilgim var” yazıp imza atması gerekmektedir. Araştırmacılar özgeçmişlerinin altına imza atmalıdır. Başvuru başlığı ve içeriği, Etik Kurul Başvuru belgesinde yer aldığı haliyle olmalıdır. Etik Kurul onayında, kurulda yer alan 15 üyeden en az 10’unun imzasının tamamlanmış olması gerekmektedir. Danışman Öğretim Üyesi her bir sayfanın altına imza atmalıdır.

 

DİKKAT: 1. basamak ile 2. ve 3. Basamak Sağlık Hizmetleri alanında yapılacak olan Araştırma Başvuru Formları farklıdır.

 

Başvuru; Anabilim Dalı, Dekanlık, Rektörlük ve Valilik yoluyla Sağlık Müdürlüğüne iletilir.

 

DİKKAT: Bizim kampüsümüzde (Tıp, Diş Hekimliği, Eczacılık ve Sağlık Bilimleri Fakültelerinde) yapılacak olan araştırmalarda yukarıda anlatılan formların hazırlanıp, Başhekimlik ARGE birimine (Kat -2) teslim edilmesi yeterlidir, Sağlık Müdürlüğüne gönderilmesine gerek yoktur.

 

T.C. Sağlık Bakanlığına Bağlı Kuruluşlar için istenen örnek evraklar EK 6-9’da yer almaktadır.

 

 

Üniversite ve Fakülteler

 

Halk Sağlığı Anabilim Dalına öğrenciler tarafından Kurum İzin Başvurusu Dilekçesi (EK-1) yazılır. Dilekçeye; Araştırma Protokolü, Gönüllü Bilgilendirme ve Onam Formu (EK-2), Anket Formu (Araştırmada varsa eğer) ve Etik Kurul Onay Belgesi eklenir. Başvuru; Anabilim Dalı, Dekanlık ve Rektörlüğe iletilir.

 

DİKKAT: Bizim fakültemizde yapılacak olan araştırmalarda yukarıda anlatılan formların hazırlanıp Dekanlığa iletilmesi yeterlidir, Rektörlüğe gönderilmesine gerek yoktur. Bizim Üniversitemizin farklı fakültelerinde yapılacak çalışmalarda da izin başvurusu bizim dekanlığımız yoluyla diğer fakülte dekanlıklarına iletilebilir, Rektörlüğe gönderilmesine gerek yoktur. Farklı Üniversitelerde yapılacak çalışmalarda ise başvuru yazısı Rektörlüğe iletilir.

 

Diğer kurum veya kuruluşlar

 

Kurum ve kuruluş ile temasa geçerek talep ettiği evrakların neler olduğu öğrenilir.  Halk Sağlığı Anabilim Dalına öğrenciler tarafından Kurum İzin Başvurusu Dilekçesi (EK-1) yazılır. İzin dilekçesi ve diğer talep edilen evraklar; Anabilim Dalı, Dekanlık ve Rektörlük yoluyla ilgili kurum veya kuruluşa iletilir.

 

Öğrenci ve Öğretim Üyesi Tarafından Anabilim Dalı veya Başhekimliğe verilecek dilekçe örnekleri Ek 10-11’de yer almaktadır.

 

Ek dökümanlara buradan ulaşabilirsiniz.

 


Bu sayfa Public Health tarafından en son 01.03.2023 13:06:41 tarihinde güncellenmiştir.

HIZLI ERİŞİM